Dlaczego należy wymieniać opony co sezon?
- Szczegóły
Wymiana opon to dla wielu z kierowców zbędny wydatek i zawracanie głowy. Świat kierowców w tej sprawie podzielony jest na dwa obozy, na tych, co zmieniają opony regularnie oraz na tych, którzy jeżdżą przez cały rok na oponach całorocznych, bądź o zgrozo na zimówkach, bądź letnich oponach. W dzisiejszym wpisie chcemy podać przyczyny konieczności wymiany opon co sezon.
Czym różnią się opony letnie od zimowych?
Zimowe i letnie opony różnią się między sobą praktycznie wszystkim. Grubością bieżnika, twardością i co najważniejsze zakresem temperatur, w których zachowują swoje parametry. W przypadku opon letnich najważniejsze jest utrzymanie stabilności auta pod naporem dużej ilości wody oraz działania wysokich temperatur. Z tego powodu mieszanka gumowa, z której wykonane są opony letnie, jest przystosowana do pracy w temperaturach powyżej 7 °C. Opony zimowe w temperaturze powyżej 7 °C tracą przyczepność, przegrzewają się i tym samym dość mocno się zużywają, nie zapewnią bezpieczeństwa na mokrej i suchej nawierzchni. Jest to spowodowane tym, że opony zimowe dzięki większej ilości krzemionki, zachowują parametry obiecane przez producentów opon poniżej 7 °C.
Opony zimowe, jeśli spojrzymy na bieżnik, zaskoczą nas większą głębokością rowków centralnych i większą liczbą lamelek, czyli nacięć bocznych. Jest to spowodowane tym, że opona zimowa ma za zadanie skutecznie usuwać śnieg i błoto z czoła opony celem zachowania wysokiej przyczepności w warunkach zimowych. W oponie letniej, dzięki temu, że bieżnik jest płytszy, znacznie lepiej auto prowadzi się na suchej nawierzchni, a droga hamowania jest znacznie krótsza (większe tarcie). Kształt bieżnika opon letnich jest zaprojektowany tak, aby usuwać wodę z kół – nie błoto i śnieg, czyli odwrotnie jak opony zimowe.
Czytaj też: Jak prawidłowe wyważanie kół wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
Dlaczego wymieniać opony dwa razy w roku?
A opony całoroczne? Cóż, jako dostawca wysokiej jakości opon na każdą porę roku, nie powinniśmy tak pisać, ale odnośnie do opon całorocznych idealnie sprawdza się powiedzenie: jak coś jest do wszystkiego – to jest do niczego. Jeśli jeździmy okazjonalnie, na krótkich odcinkach z pewnością lepiej, bezpieczniej będzie na oponach całorocznych, niż zimowych, czy też letnich. Jednak nie oszukujmy się, jeśli auto jest mocno eksploatowane przez cały rok, użytkowane jest na długich odcinkach przez większą część roku poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają opony całoroczne, jest zdecydowanie za niski. Do tej pory nikt nie wyprodukował opony, która sprawdzi się idealnie w lecie przy + 30 °C i zimą przy mrozie – 20 °C, dlatego najbezpieczniej, najrozsądniej stosować jest latem opony letnie, a zimą opony zimowe.
Podsumowując, wymiana opon jest konieczna ze względu:
-
bezpieczeństwa jazdy – inny skąd mieszanki gumowej sprawia, że opony zimowe nie sprawdzają się w temperaturze powyżej 7 °C i odwrotnie, opony letnie nie poradzą sobie na śniegu i błocie często zalegającym na drogach w okresie zimy,
-
komfort jazdy – nie ma co się czarować, jazda na oponach stricte dostosowanych do warunków panujących na drodze to przede wszystkim zwiększony komfort jazdy dla kierowcy jak również pasażerów (mniejszy poziom emitowanego hałasu),
-
ekonomię jazdy – używając opon dostosowanych do danej pory roku, możemy realnie wpływać na poziom spalania w aucie. Nie od dziś bowiem wiadomo, że rodzaj ogumienia, bieżnika ma wpływ na zużycie paliwa w aucie.